40903
09:32 14.012023

На Хустщині на Василя водять Шарканя, їздять на підводах із дзвіночками та лякають дерева

Цікаве 4983

Закарпаття – унікальний край із винятковими традиціями. Особливо багато звичаїв у нас збереглося до зимових свят. Вони сягають коренями глибокої давнини, хоча з часом і змінювалися, а деякі модернізувалися на сучасний лад.

На Хустщині досі збереглося багато цікавих обрядів як на Різдво, так і на Василя та на Водохреща. Утім нині «Карпатський об’єктив» розгляне лише ті, що стосуються Василя, або, як кажуть у народі, Старого Нового року.

Шаркань «живе» не лише у Бороняві

Для будь-якого європейця термін «Старий Новий рік» звучить просто абсурдно і викликає легке непорозуміння, здивування. Утім на Закарпатті у деяких селах його досі святкують, хоча все частіше цей день називають лише святом Василя. Але окремі старожили навіть ялинку у хаті намагаються поставити саме до Василя, інші ж її просто не прибирають до Водохреща. У будь-якому разі… цей день відзначають з усіма атрибутами зимових традиційних свят – із ілюмінацією, лісовою красунею та обрядовим вінком на вхідних дверях.

Якщо у окремих селах звичаї на Василя власне автентичні, свої, то в окремих, навіть не угорськомовних, досі зберігають угорські. Такими є Бороняво і Велятино… де досі водять Шарканя. Хоча саме Бороняво знають у нашому краї, як «домівку» цього фантастичного створіння, та його використовують деякі колядники і у Велятині.

Шаркань угорською – дракон. Але що він має до світлих свят, під час яких, як вважається, добро перемагає зло… Тим більше, що асоціюється з казок ця дивовижна істота не зовсім із радісними подіями. Та в той же час «древній змій» символізує багатство і достаток… Тож варто наголосити, що з ним досі колядують на не лише Різдво, але й на Василя.

«Шаркань, або як кажуть, Шархань – це не простий, а ручний Дракон. Вважається, що завезли його в давнину до нас монахи і він залишився, – розповідає «Карпатському об’єктиву» працівниця культури Хустщини Наталія Щадей. – Він супроводжує на свята колядницькі колективи. А колядки у нас є свої, автентичні, яких немає більше в жодному населеному пункті області. Колядують у нас до Водохреща. І завжди піснеспів супроводжують музики, тобто колядники виконують колядки під супровід народних інструментів, із Шарканем у руках».

Утім… Шарканя вміє змайструвати далеко не кожен, адже він – не просто зображення якоїсь істоти, а створіння, яке має бути «живим», тобто, повинен рухатися.

«Змія роблять із дерев’яних рейок. Вони повинні рухатися при натисканні, а сама «тваринка» має витягати і затягати голову. Голову дракона прикрашають за допомогою кольорової матерії або паперу, доповнюючи блискучим серпантином. Шаркань має бути яскравим і здалека приваблювати погляди. У відкритий рот змія кладуть яблука чи тістечка, цукерки чи інші солодощі. Так «нагороджують» його ті, кому з ним заколядували. На знак подяки дракон може «полизати» господиню своїм червоним «вогняним» язичком», – запевняє пані Наталія.

Цікаво, що «водити» Шарканя повинен чоловік і він при цьому має мати неабияку фізичну силу, бо керувати «різдвяним другом» непросто. Той, хто тримає хвіст Шарканя, не лише спостерігає за тим, що відбувається, але й колядує, жартує, розважає ґаздів.

Як каже інша працівниця культури Хустщини Оксана Фанта, колись Шаркань був популярним і в Велятині, але зараз там із ним майже не колядують.

«Колись із Шарканем приходили хлопці колядувати до дівчат. Усе відбувалося так само, як і в Бороняві, за винятком того, що парубки хотіли одружуватися лише з працьовитими молодицями, тож мали свій оригінальний спосіб перевірити дівочу хазяйновитість. Для цього вони закидали свого дракончика у найбільш віддалені закутки будинку, або, наприклад, під ліжко і дивилися, чи на ньому після цього немає бруду, павутини. Якщо у оселі дівки на виданні було нечисто, до неї воліли не свататися, мовляв не «ипна» ґаздиня з неї буде», – наголошує закарпатка.

Також вона додає, що на Василя у Велятині вся худоба досі має бути ситою, бо люди у всі часи вірили, що в особливі дні (Різдво, Василя, Водохреща) небо відчинене і домашні звірята можуть поскаржитись на господаря Всевишньому і потім рай йому не бачити ніколи.

«Перелякані» дерева, поламані ворота та катання на конях

А от у іншому селі Хустщини – Криві на Василя прийнято «лякати дерева».

«Це – давній звичай, який передається з покоління в покоління, – ділиться думками місцевий мешканець Іван Продан. – Зазвичай господар просто бере сокиру і йде з нею в сад. Він підходить до кожного дерева, стукає по стовбуру інструментом, або як у нас кажуть «балтятом» і примовляє: «Аж не вродиш у сись рік, то я тя зрубаю». Так він обходить усе своє обійстя. Після цього зазвичай сад добре плодоносить».

А ще, за словами чоловіка, у цей день хлопці ходять до дівчат колядувати і якщо молодиця не бажає їх приймати, у неї можуть вкрасти ворота.

«Зараз це вже відходить у минуле, але раніше таким чином парубки сваталися, виявляли симпатію. Якщо дівчина була примхливою, відмовляла, могли жорстоко помститися. Для цього крали ворота і або кидали їх у Тису, або ж відносили кудись до лісу, чи в інший кінець села. Якщо ж дівчині хлопець подобався, вона вдячно приймала і гостила всю його ватагу, а потім пара справляла весілля», – додає чоловік.

У столиці лозоплетіння Ізі досі теж існують свої незмінні звичаї на Василя.

«Якщо в Хусті на Василя зазвичай хлопці ходять щедрувати, то в Ізі ще напередодні свята відбувається ціле урочисте дійство, – каже начальниця управління культури Хустської РДА Світлана Дзяпко. – На Маланки звечора хлопці наряджають вози. Вони причепурюють їх гілками ялинки, домотканими килимками, самих же коней – дзвіночками та червоними китицями. Усе має бути урочисто! Деколи на голови тваринам ще й різдвяні віночки одягають. Саме так підводи їдуть усім селом і всюди лунає передзвін цих дзвоників, просто фантастична мелодія! Супроводжують колядників музиканти з баянами, які акомпанують їм під час виконання колядок».

У маскарадні костюми до зимових свят ізяни не одягаються, тут у фаворі традиційний народний одяг.

«Хлопці одягають вишиванки, на голови беруть кресані, тобто капелюхи, – наголошує пані Світлана. – Утім на кресані має бути обов’язково косиця – квітка. Їздять парубки групами по 15-20 осіб. Але на Старий Новий рік, тобто на Василя колядувати йдуть не до всіх, а переважно до дівчат, із якими планують одружуватися, а також до Василів. При цьому, що цікаво, дівчині колядують-віншують хлопці безкоштовно, а володар імені Василь має колядникам заплатити. Співають переважно «Небо і земля», «У Віфлеємі новина», «Нова радість стала» та інші. Маємо і свою колядку – «Стала нам ся нині новина».

Цікаво, що в селі є кілька таких колядницьких ватаг і вони мають обійти всіх дівчат, які їх цікавлять.

«Колядувати починають ще коли наближаються до хати дівчини, – наголошує Світлана Дзяпко. – Якщо молодиця рада гостям, вмикає у будинку світло. Тоді парубки сміливо заходять на подвір’я. Дівчина ж одразу біжить накривати стіл. Тим часом ватага колядує або на сходах, або в коридорі. Далі всі заходять у будинок і хлопець кладе кресаню на голову коханій і цілує її. Тоді батьки розуміють, що скоро до них завітають свати. Якщо ж молодиця проти одруження, вимикає світло. Але ображені хлопці можуть знести й ворота».

Також пані Світлана додає, що на Василя першими ходять щедрувати в Ізі маленькі хлопчики, років 7-12. Вважається, що вони приносять у дім щастя й достаток. Не запустити дитину до оселі – гріх. А ще на Василя усі ізяни в будинках вмикають світло (або генератори ті, хто зараз їх має), аби колядники точно знали, що господарі вдома і чекають на них.

Загалом традицій на Хустщині дуже багато, але про інші поговоримо наступним разом.

Марина АЛДОН

telega
Підписуйся на наш телеграм канал!

Підпишись на наш телеграм канал де кожна новина виводиться відразу після публікації. Будь першим у курсі подій.

Підписатися
Слідкуйте за нами у соцмережах