У церквах Закарпаття освятили мед та першоплоди: звичаї і традиції Другого Спаса
19 серпня православна та греко-католицька Церква відзначає Преображеніє Господнє.
Розповідь про подію в Євангеліях
Преображення Господнє описане в Євангеліях як таємниче преображення (перетворення), явлення Божественної величі й слави Христа на горі Фавор (Табор).
За Матвієм, Марком та Лукою, одного дня Ісус узяв із собою трьох апостолів: Петра, Якова та Івана, – і привів їх на «високу гору», яку часто ототожнюють з горою Фавор. Там на їхніх очах він «переобразився»: його вбрання стало сліпучо білим, а обличчя засяяло, мов сонце. Біля нього, уособлюючи Закон і пророків, з’явився Мойсей та Ілля. Світла «ясна» хмара огорнула їх, а голос із тієї хмари промовив: «Це – мій улюблений Син, що я його вподобав: його слухайте». Петро, думаючи, що остаточно надійшла година Божої слави та вічного святкування Кущів, хотів натягнути три намети. Але за мить апостоли не побачили нікого, крім самого Ісуса. Розповідь про преображення подається між двома повідомленнями Ісуса про близьку смерть і воскресіння. У цій сцені присутність Мойсея та Іллі поруч з Ісусом означає зв’язок між старим і новим Завітом. Світло, що переображує Ісуса, є водночас відображенням божественної слави і передвістям слави його воскресіння. Вона не осяє його, допоки він не пройде випробування смертю. Троє очевидців Преображення Ісуса стануть очевидцями його агонії.
Свято урожаю
На Закарпатті, як загалом в Україні, Свято Преображення Господнього частіше називають святом Спаса, Другий Спас, Медовий Спас, Яблучний Спас. У народі празник Спаса мав світське значення, пов’язане зі святом врожаю. Це дає підставу вважати, що його первісне коріння сягає дохристиянських вірувань. Адже майже в усіх давніх народів існували урочисті свята врожаю. Красномовним свідченням того, що Спас символізував свято врожаю, яке згодом використало в своїй обрядовості християнство, є звичай освячувати в церкві дари природи: фрукти та овочі, продукти бджільництва.
Як у Перечині освячували спасівські кошики
Кореспондент «Карпатського об’єктива» побувала в храмі Миколая Чудотворця м.Перечин Мукачівської греко-католицької єпархії. Після святкової Літургії отець Мирослав провів обряд освячення спасівських кошиків. Вірники поставили до своїх кошиків мед, овочі та фрукти, які виростили самі, зібрали в саду чи купили на торгових точках. А це: гроно винограду, яблука, груші, сливи, персики, банани, помідори, огірки, стручки квасолі, картопля, цибуля, качани кукурудзи. Як кажуть, хто що мав, те і взяв.
Під час Вечірні відбулося святкове миропомазання.
Освячене вірники споживають вдома.
Цього дня християни не працюють в саду та на городі, не виконують важку роботу.
Тетяна ГРИЦИЩУК, фото автора
Підпишись на наш телеграм канал де кожна новина виводиться відразу після публікації. Будь першим у курсі подій.
Підписатися