12060
18:54 27.032017

«Розумне місто»: чи приживеться в Ужгороді електронне урядування?

Цікаве 2779

Незабаром в обласному центрі Закарпаття на повну силу запрацює онлайн-проект «Кабінет ужгородця». Цей електронний сервіс покликаний спростити життя містянам та посилити їхній вплив на місцеву владу.

1

Оскільки це не перший проект в Україні, втілений у рамках ЄС/ПРООН «Місцевий розвиток орієнтований на громаду», експерти зазначають, що його спрямованість на розвиток саме малих та середніх міст є унікальною. Адже жителі не тільки зможуть подавати заявку до електронної черги в дошкільні навчальні заклади, відслідковувати рух громадського транспорту, отримувати довідки в лікарні, але й стежити за бюджетом міста.

«Електронні послуги в Україні поступово стають дедалі більш розвинутими й популярними, – розповідає Хендріх ван Зіл, міжнародний менеджер проекту «Місцевий розвиток, орієнтований на громаду», який приїхав до Ужгорода спеціально на презентацію. – Головна мета проекту – втілення електронного урядування в малих і середніх містах країни. Нашими програмами ми сприяємо внесенню змін у можливості спілкування влади з громадою. В Україні вже реалізовано 41 мікропроект на загальну суму 750 тисяч доларів. Кожне місто визначало, що саме для них краще зробити».

За словами міжнародного менеджера, переваг у цього проекту безліч. Перш за все він покликаний обмежити пряму взаємодію громадян із чиновниками. Крім того, зникне певна частина корупційних схем.

Загальний кошторис реалізації проекту «Кабінет ужгородця» становить понад 807 тисяч гривень, із них з міського бюджету Ужгорода (а за умовами співпраці з ЄС/ПРООН це має бути не менше 20%) профінансовано близько 170 тисяч.

Впливати на владу через комп’ютер

Як відзначив мер Ужгорода Богдан Андріїв, «Кабінет ужгородця» дозволить мешканцям міста, не виходячи з дому, відслідковувати діяльність міської ради. За допомогою своїх гаджетів можна буде отримати доступ до адмінпослуг, мати можливість стежити за ходом розгляду поданих ними заяв, скарг та пропозицій, сплатити рахунки за комунальні послуги, зареєструвати суб’єкт господарювання та багато іншого. Окрім того, система є модульною, тож у майбутньому буде можливість запроваджувати на її базі низку інших сервісів.

Читайте також: Громада, влада та ЗМІ: як ефективно співпрацювати?

«До прикладу, вже у червні плануємо розповсюдити можливості «Кабінету ужгородця» і на медичні послуги для мешканців міста, а з часом запровадити так звану електронну видачу довідок, – наголосив міський голова. – Аби користуватися своїм електронним кабінетом, ужгородцю потрібно один раз зареєструється на порталі або через ЦНАП».

Узагалі концепція «Кабінету ужгородця» – це єдина альтернатива паперовому документообігу. Наразі в Ужгороді зареєстровано 120 тис. мешканців. З них дуже багато молодих людей – користувачів адміністративними послугами. Тож очікується, що саме вони будуть активно використовувати сервіси, які пропонуються в «Кабінеті ужгородця».

«Розумна школа»

Голова громадської організації «Вголос» Юлія Паніна розповіла та наочно показала, як користуватись онлайн-сервісом.

Для цього потрібно зайти на сайт Ужгородської міської ради і знайти розділ «Кабінет ужгородця». Перший крок – реєстрація. Можна через bankID або ж за допомогою електронного цифрового підпису.

Після реєстрації обираєте необхідну вам категорію. До прикладу, реєстрація в дитсадок. У меню реєстрації батьки мають можливість подати заяву у два дошкільні заклади, вказати рік, у якому дитина мала б почати дошкільну підготовку, обрати групу, скажімо, з угорською мовою навчання, зазначити належність до пільгової категорії. Після завершення реєстрації, яка вимагає лише кількох «кліків», батьки бачать номер дитини в черзі. За допомогою цієї послуги зареєстровано вже понад 2,5 тис. дітей, при цьому персональні дані, скажімо, номер свідоцтва про народження, надійно захищені й недоступні стороннім.

«Зрозуміло, що від наявності електронного ресурсу місць у дитячих садочках більше не стане. Утім ця система допоможе нам раціональніше використовувати ті місця, які є, а батькам – вдало підібрати відповідний заклад для свої дитини, – коментує таку інновацію начальник управління освіти Ужгорода Оксана Бабунич. – Дуже тішить, що в сервісі враховані навіть наші побажання стосовно чіткої реєстрації дітей. На мою думку, такий сервіс стане популярним і значно полегшить роботу управління освіти».

«Розумна лікарня»

Про окремі плани подальшого розвитку «Кабінету ужгородця» розповів заступник міського голови Ужгорода Олександр Білак. За його словами, проект «Розумна школа» буде продовжено проектом «Розумна лікарня», це входить до загальної концепції «Розумне місто». Система електронних медичних карток пацієнтів, яка створюватиметься в кілька етапів, передбачає значне матеріально-технічне забезпечення для закладів, автоматизацію робочих місць працівників сімейних амбулаторій, поліклінік, а в подальшому – і закладів стаціонарного перебування хворих. А також електронну чергу та систему попереднього запису до профільних спеціалістів поліклінік і сімейних амбулаторій.

Тож зрозуміло, що такий проект – безцінний подарунок для міста, адже містить у собі цілий комплекс різноманітних послуг. Тепер черга за міською владою зробити цей проект життєздатним, а не занедбати його. Адже ні для кого не секрет, що в маленьких містах подекуди держслужбовці навіть не знають, з якого боку підходити до цього процесу. Тому не дивно, що в Україні запровадження електронних послуг іде досить повільно. На це є низка об’єктивних причин.

Електронне урядування – ворог корупції

На думку експертів Державного агентства з питань електронного урядування України при підтримці ПРООН, одна із найперших і найважливіших причин повільно розвитку – це відсутність бажання щось змінювати та мінятися самим. Тисячі чиновників розуміють, що їхні знання морально застарілі й за наявності електронних сервісів більшість із них залишиться без роботи. Крім того, зникне певна частина корупційних схем, багатьом це також дуже не подобається. Друга причина – відсутність або низька кваліфікація держслужбовців у сфері інформаційних технологій. У багатьох державних установах IT-системи морально застаріли або взагалі відсутні. Уся документація в паперовому вигляді, а будь-яке доопрацювання вимагає складного процесу узгодження.

Утім в Ужгородській міській раді так не буде, запевняють чиновники. Для цього навіть уже створене комунальне підприємство «Центр інформаційних технологій міста», яке опікуватиметься Кабінетом.

Тож влада зробить усе, щоб сервіс розвивався, бо це значною мірою полегшує роботу працівників міської ради й робить більш тісною комунікацію з мешканцями.

Що ж, нам залишається тільки сподіватися, що Ужгород стане дійсно європейським «Розумним містом», де електронне урядування буде провідним, а влада спільно з громадою намагатимуться зробити його прогресивним та комфортним для життя.

Христина БІКЛЯН

 

telega
Підписуйся на наш телеграм канал!

Підпишись на наш телеграм канал де кожна новина виводиться відразу після публікації. Будь першим у курсі подій.

Підписатися
Слідкуйте за нами у соцмережах
Новини
На об’їзній Ужгорода ДТП
17:11
У Мукачеві пройшов фінал Шкільної ліги з футзалу «Пліч-о-пліч»
16:52
Мукачівські поліцейські затримали зловмисника за підозрою у спричиненні тяжких тілесних ушкоджень своїй колишній дружині
16:43
Минулої доби закарпатські надзвичайники вели запеклу боротьбу із екопожежами
16:39
Мукачівська окружна прокуратура прагне повернути державі понад 90 га земель лісового фонду – до суду заявлено позов
16:22
Парламентарі пропонують тотальне стеження за українцями. Що думають закарпатці
16:02
Підписано меморандум про співпрацю між міською організацією Товариства Червоного Хреста України та Ужгородською міською радою
15:55
Приватний поїзд «Прага — Чоп» сьогодні здійснив свій перший рейс
15:04
Скільки коштують на Закарпатті пасхальні кошики
14:28
У Мукачеві відкрили новий театральний простір
14:10
Всі новини